O WYKŁADOWCY
Interesuję się ekonomią, historią ekonomii, ludźmi ekonomii, osobliwościami ekonomii, wiarygodnością ekonomii. Uczę i uczyłem w wielu miejscach: np. studentów w Szkole Głównej Planowania i Statystyki, menedżerów w Programie WEMBA SGH, urzędników w Krajowej Szkole Administracji Publicznej. Publikuję książki i artykuły naukowe (zob. np. tu [A], tu [B], pisuję po gazetach itp. (tu [C], tu [D] i tu [E]). Hobby? Chętnie drażnię znajomych profesorów głupimi pytaniami, prześladuję studentów, którzy nie chcą się uczyć ekonomii. Lubię też filozofię (Popper, van Orman Quine itd.), literaturę (Stanisław Lem), kino (Andriej Tarkowski), Internet.
O ZAJĘCIACH
Podstawy ekonomii mikroekonomia i makroekonomia) są punktem wyjścia, na całym świecie tak zaczynają się studia ekonomiczne. Dla ekonomisty podstawy ekonomii są jak biologia dla lekarza. Żeby przetaczać krew (handlować akcjami) i leczyć raka (firmy), trzeba najpierw nauczyć się, jak zachowuje się komórka (konsument, przedsiębiorstwo), co to jest dobór naturalny (konkurencja rynkowa), jakie funkcje spełnia centralny układ nerwowy w organizmie (państwo w gospodarce). Taki właśnie jest cel tych zajęć.
Najpierw przestudiujemy mikroekonomię, która opisuje najważniejsze CZĘŚCI gospodarki. Co to jest rynek? Co rządzi zachowaniem konsumentów i przedsiębiorstw? Po co jest państwo w gospodarce? Potem przyjdzie czas na makroekonomię, która dotyczy CAŁEJ gospodarki. Dlaczego Amerykanie są aż tak bogaci a mieszkańcy Mozambiku aż tak biedni? Co jest gorsze: inflacja czy bezrobocie? Czy opłaca się handlować z zagranicą?
Poznawszy podstawy ekonomii, słuchacz powinien umieć przeprowadzać proste analizy (np. opłacalności zaciągnięcia kredytu, sytuacji na konkretnym rynku, stanu koniunktury w kraju), a także rozumieć sposób działania gospodarki. Potem, na wyższych latach studiów, ten obraz społeczeństwa gospodarującego stopniowo się skomplikuje, a podstawy ekonomii rozgałęzią się na wyspecjalizowane dziedziny szczegółowe (np. matematyka finansowa, systemy podatkowe w różnych krajach, bankowość).
Zajęcia trwają dwa semestry. Na wykładzie bierzemy pod lupę troskliwie wybrane problemy ekonomiczne. Na ćwiczeniach rozwiązujemy bardzo wiele zadań, czyli krótkich liczbowych, logicznych, rysunkowych łamigłówek. Zadania ilustrują fragmenty wykładu i osadzają podręcznikową teorię w realiach np. polskiej gospodarki. Aby rozumieć, co dzieje się na ćwiczeniach, studenci powinni wcześniej samodzielnie, J, zapoznać się z odpowiednim rozdziałem podręcznika. Ma być ciekawie (czy wiecie Państwo, że grywacie w „dylemat więźnia”?!), przyjaźnie dla studenta (przed kolokwium zawsze da się zrobić dodatkowe konsultacje), łatwo (mało sprawdzianów, żadnych zaskoczeń). Niech żyją dociekliwość, prostota, precyzja, żart!
------------------------------------------------------------------------------
[A] Ekonomia w Polsce w latach 1949-1989 - uwagi wstępne, w: Bogusław Czarny, Szkice o ekonomii w Polsce w latach 1949-1989 (ekonomia w państwie totalitarnym), OW SGH, Warszawa s. 15-44; zob. także: On Economics in Poland in 1949-1989: Introduction, International Journal of Management and Economics 41(1), pp. 92-112. https://doi:10.2478/ijme-2014-0039.
[B] Bogusław Czarny, Spory o przyczyny gospodarczego sukcesu Szwecji: Nima Sanandaji i jego krytycy, w: Szkice o gospodarce krajów nordyckich na początku XXI wieku (red. naukowa Bogusław Czarny), Warszawa, OW SGH, 2022, s. 99-126; zob. także: Disputes over the reasons for Sweden’s economic success: Nima Sanandaji and his critics, International Journal of Management and Economics, 2021; 57(4), pp. 360-372. https://doi.org/10.2478/ijme-2021-0026.
[C] Bogusław Czarny, Portfele po lewej stronie?, w: Nie, 2024, nr 21, s. 4-5.
[D] Bogusław Czarny, Życiorys tanio wyprostuję!, w: Nie, 2022, nr 27, s. 113.
[E] Bogusław Czarny, Kto potrafi, niech zrobi lepiej (Agnieszka Gajewska, Stanisław Lem. Wypędzony z Wysokiego Zamku. Biografia, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2021, 714 stron), w: Twórczość, 2022, nr 5, s. 127-130. https://tworczosc.com.pl/artykul/kto-potrafi-niech-zrobi-lepiej/ .
ZAPRASZAM!